~~:: RAIN ::~~

Saturday, December 4, 2010


Masih di hari sbtu...
percaya atau x sy mmg x menjejak kaki ke bumi lg ari ni...hehehe..mau x ari ni kan cti...kua???mmg x la kut...nk p mn???boring je...nk kua lepak cam kwn sekaki sebontot pn xde...xbesh la..lgipn mggu ni xyah keje secara pksa ari sbtu cam biase kut..ni la ms nk lepak puas2 kat umah....lgipn kat luar mendung n ptg ni nmpk nye da ujan..huhuhuhu....

Hujan kdg2 bt sy rs sgt rindu...rindu pd ape pn sy kurang pasti...ujan gak bt sy ingt pada arwah abah (Al-Fatihah)...arwah slalu gtau kalo persekitaran bersih,bau sgt bes...ms kecik2 mmg sy kurang jelas..ye la yg tau bl ujan nk men mcm biase mmg xdpt la..b'kurung la lam umah,..jrg sgt leh mandi ujan..sbb 2 kalo leh mndi ujan pnya la sonok...hhhehehehe..tp bl da mkin besar..br tau benar kata arwah...mmg bau yg sgt bes..tenang...kalo dlu ujan la bes melalak menyanyi kuat2..sbb org bkn dgr ujan katenye...sbb tau suare bkn bes..hehhehe....tp btl la org kata..suara xbes jgn nynyi t ujan...btl2 jdi..sbb ujan makin lebat..hehehe...





Tapi 2 dlu la...skrg kalo ujan..mmg kalo blh xmo p mn2...leh duk umah je lg bes,..kdg2 boring gak la..mau x..nk tgk tv..astro mmg fail la..nk on9..hmmm...b'sabar la bnyk2...mcm syiput vavi laa..huhuhu...tp time ujan la  dpt bnyk idea kut...haa,...ckp sal idea..tetiba terfikir nk tau fakta menarik sal ujan ni,...juz share...mbe rmai yg tau...n mngkin sy yg xtau...check dis...


  • Ketinggian minimum awan hujan adalah 1.200 meter n Awan hujan pun dapat ditemui pada ketinggian 10.000 meter -- > tinggi kut..
  • Dalam satu detik, kira-kira 16 juta ton air menguap dari bumi --> banyak nye...
  • Butiran air hujan berubah bentuk ratusan kali tiap detik
  • Kalau butiran air hujan itu dibekukan akan membentuk keping kristal yg indah, tidak seperti air biasa yang di bekukan di freezer --> jum kumpul air ujan tbekukan..hehehe
  • Setelah hujan turun, tanah, ilalang, rerumputan akan mengeluarkan bau wangi yg khas, senyawa ini dinamakan 'petrichor' --> oh!!kata 2 arwah ada btl nye mengikut fakta....
  • Dan fakta terakhir yang paling misteri dan mengejutkan ilmuan. Hujan memiliki kemampuan untuk menghipnotis manusia untuk me-resonansi-kan ingatan masa lalu. Dan ilmuan menyimpulkan“Di dalam hujan, ada lagu yang hanya bisa didengar oleh mereka yg rindu”. 

oh begitu..hehehe...no wonder la kan..???hehehe...kebenaran n hakikat sebenar sy pn lum pasti...sbb ni smue pn sy t'baca..betapa maklumat senang je nk dpt asal kan kita mau tau kan..??hehehe...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...